miercuri, 25 februarie 2009

Nichita Stanescu la Biblioteca Nationala


Azi am fost la Biblioteca Nationala pentru a asista la un curs de literatura sustinut de criticul Alexandru Stefanescu despre poezie in general,si despre Nichita Stanescu,in special.Cladirea este foarte veche si te impresioneaza prin maretia ei,si cand te gandesti ca ocroteste atatea carti si implicit atatea mistere.Domnul A.Stefanescu mi a parut o persoana deschisa,amuzanta,pe langa inteligenta sclipitoare pe care o detine.Pentru cateva clipe mi-a lasat impresia de ingamfare,de un om plictisit de oameni,in special de cei tineri;dar cu siguranta a fost doar o clipa a mea de plictiseala sau....asa o fi?
Am aflat lucruri noi despre literatura:ea trebuie citita si luata ca atare,nu comentata si dis
ecat cu un bisturiu in cele mai fine miscari.Poezia,proza trebuie sa trezeasca emotie si nu sa transmita idei.
De asemenea am aflat ca Nichita Stanescu nu era un barbat frumos(mie imi place),dar compensa cu frumusetea interioara,era capabil sa scrie zeci de poezi pe moment,doar daca ii intindeai o foaie de hartie si un pix.

Domnul A.Stefanescu ne a povestit o intamplare hazlie,pe vremea cand lucra la un ziar,in jurul varstei de 23 de ani,seful dumnealui l-a trimis sa faca rost de 10 poezii de la Nichita Stanescu.Acesta nu stia exact unde locuieste,pentru ca Nichita Stanescu avea foarte multe amante,dar stupoare acestea se stiau intre ele si acceptau.Probabil asa cum ne spunea criticul a parut in fata marelui poet ca un imbecil,un prostanc.I a dictat 10 poezii pe care le a creat pe moment,si pe un servetel i a scris a 11 a poezie special pentru el;dar pe care a ars-o pentru a ramane pe vecie.
Nichita Stanescu obisnuia sa plateasca consumatia la petreceri si sa si imprumute prie
teni cu bani fara sa ii mai ceara inapoi.Criticul literar ne a povestit ca la o petrecere a vazut un domn care ii spuse chelnerului sa i puna diferite bauturi pentru acasa,"oricum plateste Nichita".Criticul nostru se framanta si nu stia ce sa faca,cui sa ii faca observatie,cand Nichita ii pune mana pe umar si ii spune:"Nu te mai framanta,eu vad tot dar ce conteaza!"
Se stie ca acestuia ii placea mult alcoolul,sotia lui il suna cand era plecat in strainatate si il intreba:

-Mi se pare mie s au ai baut?
-Te rog,nu ma face de ras pe liniile internationale!
Ah ce om,ce personalitate....un geniu!

Niciun comentariu: